Francis Bacon (1561 – 1626)
– byl utopistou, politická kariéra u něj stoupala velmi rychle, ale nakonec špatně skončil
– studoval na Cambridgi, stal se zástupcem koruny, pak byl i kancléřem
– nakonec umírá v ústraní
– dělal pokusy s působením chladu na tkáň, snažil se zmrazit kuřata, při tom nachladl a umřel
– idoly
• myšlení lidí je zatíženo předsudky (idoly, modly), on se snaží myšlení od nich očistit
• člověk, aby pochopil přírodu, musí jí naslouchat, musí být čistý
• ideálem bylo poznat a ovládat
• novověké poznání je praktické, poznávání konkrétních věcí
• tuto problematiku řeší věda hermeneituka
• a) idoly rodu = idola tribus
: omyly, které pramení ze samotné lidské povahy a lidského myšlení
: těmto omylům podléhá každý vědec
: vidění uspořádanosti, řádu, modelu
• b) idoly jeskyně = idola specie
: omyly vyplývají z individuální lidské povahy
: každý vědec se domnívá, že jeho myšlení je správné
: kořeny má v postojích a konkrétních dějinných situacích
• c) idoly trhu = idola fori
: předsudky vyplývají z problémů lidské komunikace
: každý pojem má významové pole, člověk mu rozumí (alespoň přibližně)
: individuální lidská zkušenost je nesdělitelná
• d) idoly divadla = idola theatri
: odráží se lidská vlastnost věřit ověřeným věcem
: všechny teorie nemusí být pravdivé, i když jsou starší
– vědecká metodologie, návrat k indukci, k empirii (opírá se o fakta)
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz