RENESANČNÍ FILOZOFIE
a) Renesanční filozofie
– konec 13. století, hlavně 14-16. století
– průvodní jevy a okolnosti: – odvrácení od boha – přestali si ho všímat – důraz na člověka – církev se dostává na okraj společnosti, protože na člověka vázala spoustu omezení
a ještě navíc podle toho sama nežila =>
1. myšlenkový proud – reformace (hnutí za nápravu církve), Luther, Kalvín, Hus
v Martin Luther
– německý reformátor, zakladatel německého protestantství
– „Teze o svatokupectví“
– izolován, uvalen do kletby, ale nezabit
– vyvinul se název Evangelická církev – je důležité studovat evangelia, tím se k bohu dostaneme i bez církve
– neříkal nic proti křesťanství ani bibli, ale pouze o pozici církve – souboj o moc ne o myšlenku
– katolický systém: bůh-> církev-> člověk= církev tlumočí lidem, chce-li člověk odpuštění od boha musí napřed k církvi a pak se to snad k bohu dostane
– protestantský systém: vše obchází, hlavní je bible; já věřím, kritika církve – není ji třeba a nevíme-li si rady – můžeme jít k církvi, ale dobrovolně
– Luther byl proti církvi – chtěl, aby se obcházela, církev už není hlavní, ale slouží = základní znak Luteránství
v Jan Kalvín
– fran. teolog, spoluzakladatel švýc. kalv. Reformace
– prosazoval víru v predestinaci, roli laiků v církvi= presbitariáni, svrchovanou moc boží
– odmítal obřadnost bohoslužeb, kritika církve
– důraz na aktivitu, pracovitost a skromnost, přísný mravní život
– je správné použít násilí, když se někdo proviní
– chtěl pomocí své reformy církev vynechat, protože není zapotřebí, když budeme věřit v predestinaci
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz