Renesanční „přírodní“ filosofie
MIKULÁŠ KUSÁNSKÝ (1401 – 1464)
– spis „O učené nevědomosti“
-vychází z pojmu nekonečnosti a vymezuje tři základní (ontologická) jsoucna
1. Bůh je absolutní nekonečno. Je sloučením všech myšlených protikladů. Bůh je a není, je nejmenší i největší apod. Užívá řady matematických příkladů.
2. Svět, universum je odvozené nekonečno. Je to nekonečno složené, plné vztahů.
3. Jednotlivé věci jsou konečné. První a třetí jsoucno nejsou v přímém vztahu. K jejich spojení dochází prostřednictvím světa.
Svět je nekonečný, vždy dočasně v nějaké míře.
– kardinál, zúčastnil se Basilejského kongresu ( výsledek hus. Hnutí = basilejská kompaktáta – povoleno přijímání pod obojí, a kališnická šlechta a měšťané si smějí ponechat církevní majetek, což znamená, že církev ztratila vliv. Po bitvě u Lipan (1434).
– významný matematik + přírodovědec
– hypotéza o pohybu Země ještě vznikem heliocentrické teorie M. Koperníka. (prý se Země otáčí)
– svět je potřeba vědecky zkoumat matematickými způsoby.
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus – přírodní filozofie
Koperníkovský obrat
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz „Filosofie období renesance“ naleznete na bezuceni.cz