Vnímání
b) počitek, vjem
– počitek:
o je nejjednodušším elementem našeho vnímání a je základním materiálem pro složitější procesy: paměť, myšlení; výsledný prvek jednoho smyslu/ analyzátoru: receptor + nerv + mozek – dohromady vytvoří obraz jednoho znaku vnímaného předmětu (např. modrá barva)
o jednotlivé počitky si neuvědomujeme, spojujeme je do vjemů
– vjem:
o výsledek většího množství počitků spojeného do celku myšlením: obraz předmětu jako celku
o právě díky myšlení je vjem více než jen suma počitků, které vnímáme – myšlení počitky dává do vztahů a souvislostí
c) projekce
– projekce neboli promítnutí, využíváme při řešení a vnímání mnohoznačných předmětů a situací
– je ovlivněna našimi zkušenostmi a naší výběrovostí a zaměřeností
– vědomá projekce se objevuje při hře, snění, tvořivých činnostech a v „projektivních testech“: dá se říci, že nestrukturovaný materiál, který jedinci předkládáme, mu dává prostor, aby svým typickým a specifickým způsobem situaci zpracoval, vyhodnotil a předložil k „nahlédnutí“ – nám se tím otevírá možnost s těmito „výsledky“ pracovat a získat informace o osobnosti jedince
d) zákony celostního vnímání a celostní vnímání
– vychází z faktu, že celek je nadřazen částem, protože zahrnuje i vztahy mezi částmi
– vlastnost vnímání: při necelistvosti doplňování, abychom mohli vnímanému přiřadit nějaký obsah – nějaký pojem a ten zařadit
– při celostním vnímání využíváme projekce