Trh
b) Činitelé ovlivňující změny poptávky a nabídky
1. změny cen substitutů
o substitut = zboží nahrazující zkoumané zboží – především zboží konkurence
2. změny cen komplementu
o komplement = zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží a kupuje se paralelně s ním (např. prudké zvýšení cen pojistného na zahraniční vozy může snížit poptávku po těchto vozech)
3. změny úrovně důchodu
o důchod = výplata, příjem
o se zvyšováním reálných příjmů roste celková poptávka a mění se i její struktura (dražší zboží, luxusní předměty)
4. změny v populaci
o rostoucí počet obyvatel – zvýšení poptávky
o změna věkového složení obyvatelstva v zemi – změna poptávky – jiný druh zboží
5. preference
o ovlivňuje reklama a trend
o např. kupování módního oblečení
6. změny nákladů na výrobu
7. změny výrobních podmínek
c) Struktura trhu – typy tržních struktur
Dokonalá konkurence
– teoretický model trhu, ve kterém platí následující předpoklady:
o existuje velký počet kupujících a prodávajících, z nichž žádný nemůže ovlivnit cenu nebo velikost výstupu odvětví
o produkce odvětví je homogenní
o neexistují bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj.
o všichni prodávající a kupující mají dokonalé informace o cenách a množstvích zboží směňovaných na trhu.
o firmy maximalizují zisk, spotřebitelé maximalizují užitek
– tyto předpoklady jsou tak silné, že tento model v realitě neexistuje, slouží však pro základní pochopení fungování trhu a odvíjejí se z něj další tržní modely