Trh, Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
– charakteristické je pro ni zejména to, že:
o výrobky nejsou identické (např. oplatky liší se obalem a chutí, ale jsou celkem podobné) – to dává prodejci možnost ovlivnit jejich cenu, díky oblíbenosti u zákazníků
o hraje zde roli reklama a inovace
– monopolistická konkurence je tržní struktura, připomínající dokonalou konkurenci (zejména tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem)
– model nejpodobnější realitě
d) Antimonopolní opatření
– ve většině zemí světa jsou monopoly nějakým způsobem regulovány ze strany státu
– impuls pro jakýkoli regulační zásah proti konkrétnímu monopolu nebývá brána samotná existence monopolu, ale tzv. zneužití monopolního postavení
– posuzování a navržení trestů/ opatření: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
– nástroje regulace monopolu jsou:
• zvýšení daní
• cenová regulace
• státní vlastnictví
• antitrustové zákony