Morálka a náboženství
Jestliže zlo není obsaženo v lidské přirozenosti, tak zlo vzniká až v mezilidských vztazích. Vypovídá o našich vzájemných vztazích. Z pohledu státu na jedince je důležité, aby v lidech byly pěstovány vlastnosti, příznivé pro chod státu. Také je nutné lidi přesvědčit, že jeho chod, existence je žádoucí. Morálka a náboženství jsou nástroje státu, pomocí nichž udržuje klid a mír ve společnosti, státu.
Náboženství v téhle době není to, co lidi spojuje, ale co lidi rozděluje. Nezastavuje boj všech proti všem, ale spíše ho živí. Musí být podrobeno státní moci.
Hobbes je hlasatelem státního absolutismu. Je zdůvodněn naprosto pragmaticky, je potřebný proto, abychom se nepobili. Lidé potřebují autoritu, sílu k tomu, aby vůbec spolu mohli žít. Proto jejich soužití je možné za podmínky, že jsou donuceni silou ke společnému žití. Stát, náboženství, morálka je přijímána jen z důvodu jejich užitečnosti pro individuum a spolčenost.
Stát zajišťuje mír mezi občany. Panovník má nárok na svou funkci pouze po dobu, kdy plní svou funkci: udržovat stát, mír mezi lidmi. V okamžiku, kdy tuto funkci neplní by měl být sesazen.
Prioritním zájmem individua je maximalizace jeho prospěchu, vede k válce všech proti všem, což snižuje náš osobní prospěch. Existence státu neruší základní motiv, ale vytváří mu hranice a pravidla, aby toto sledování osobního prospěchu nevedlo k válce všech proti všem. Individuum nepřijímá svět jaký je. Individuum chápe stát jako svůj prospěch, prostředek ke svému prospěchu. Svoboda jedince končí tam, kde zažíná svoboda druhého. Sledování osobního prospěchu vytváří motor společnosti, stát ho nemůže zastavit, ale spíše mu určit mantinely, pravidla hry a nad nimi bdít.
Pokud nebudeme sdílet společné morální hodnoty, musí tady být síla. Když potkám lva, který je nažraný, tak si mě nevšimne. Když potkám člověka, který je nažraný, bude chtít ještě něco navíc. Přirozený stát, který Hobbes popisuje je pouze myšlenkový experiment, je to stát který nikdy nebyl a nebude. Neodpovídá lidské přirozenosti. Neznamená to, že bychom jej měli zavrhnout. Čím méně budeme mít společných morálních hodnot, tím více tu musí být násilí (soudy, policie,…). Jeho kniha byla spálena z důvodu jeho názoru na náboženství jako jednoho z prostředků.