Pozitivizmus = fil. směr usilující o spojení vědeckého poznání jednotlivých disciplín a odmítající spekulace
František Krejčí (1858- 1934)
– pozitivizmus = fil. směr usilující o spojení vědeckého poznání jednotlivých disciplín a odmítající spekulace
– byl spíš jeho vykladačem a programátorem než tvůrcem
– Transcendentno = něco mimo svět, považuje to za nepoznatelné, poznat lze jen zkušenost, to ale neznamená, že transcendentno není
– mravní normy však nejsou od ničeho nadpřirozeného, ale z vědomí si životních podmínek, dobré je tedy to, co je životu prospěšné
Emanuel Rádl (1873- 1942)
– tzv. Don Quijote české filozofie- etické jádro myšlení totiž založil čistě nábožensky (spíše křesťanské hledisko filozofie), úzký pozitivistický pohled odmítal
– usiloval o splynutí vědy s teologickými pravdami
– propagoval návrat k antickému a středověkému ideálu mimosvětského bytí
– „Filozofie nevede k tomu, co je, ale k tomu, co má být.“- poznanou pravdou se člověk dostane do shody s mravním řádem, pravdu přitom nelze objektivně dokázat, neboť závisí jednak na vlastní odpovědnosti a jednak na transcendentnu
– mimojiné se zabýval česko-německými vztahy – brojil proti fašismu
– gymnázium, studium v augustiniánském klášteře – rozchod s katolickou církví
– přírodní vědy na fakultě – učil na gymnáziu
– 1919 – profesorem přírodních věd na KU – přírodní fie, dějiny přírodních věd – rozchod s katol. církví
– přítelem Zdeňka Nejedlého (komunistický ministr školství)
– členem soc. dem. strany – studium TGM
– psal o demokracii, národnostní a české otázce, alkoholismu, školské reformě
– návaznost na TGM – etika, náboženství
– zakladatelem Československé ligy pro lidská práva
– 1922 – cesta kolem světa
– dílo:
Útěcha z filosofie
– brání přírodu – označení „filosof přírody“
– moderní věda – pouze pojmy – nemají smysl, nevytváří kompletní celek
– největším přínosem pro filozofii je antická filozofie, snaží se na ni navázat
– středověkou filozofii odmítá díky církvi
Dějiny filosofie – jestli se vyvíjí
– antická fie je krokem dopředu jen po Sokrata a Platóna – S. a P. už jsou špatní
– křesťanství = dobrý krok kupředu
– národ je výsledek vědomé volby lidí, kteří se rozhodli pro určité hospodářské a kulturní hodnoty, politické programy- filosofové se mají podílet na tvorbě programu pro společnost