DĚJINY POLITICKÝCH TEORIÍ ANTIKA
Řecko – příchod kmenů, které se setkávají s vyspělou kulturou, nová civilizace mění starou, ale už v 10./11.st. AC (Ante Christi,)+ buduje něco dalšího, z původních obyvatel nečiní otroky,
HOMÉR – popis společnosti
Rodové uspořádání, kult náboženství – rodinní bohové
Patriarcha – nejstarší v rodu, ochránce rodinného krbu,
Obživa – zemědělství
Pojem KRÁL = ze 6. st. AC, poslední král – SUPERBUS
RADA STARŠÍCH – rodová šlechta
LIDOVÉ SHROMÁŽDĚNÍ
Demokracie – v 5. století
Perikles – popis athénské demokracie v 5. st., pozitivně píše,
Platón + Aristoteles – negativní pohled
Athény – rozpad rodového zřízení, zrušena přechodná struktura patriarchálního zřízení (rodového)
Solón – v 6. st. AC, reforma v Athénách – majetkový úzus, obyvatelé rozděleni podle majetku a podle toho politická práva, ruší rodovou šlechtu i otroctví,
Kleisténes – omezuje moc jen na bohatou aristokracii, sněm = nejdůležitější shromáždění obyvatel, rada (500), spoluúčast občana sílí = demokracie – člověk má možnost účastnit se veřejných věcí,
Periklés (443-429 – v úřadu 1. stratéga)– o válce Sparta vs. Athény (popis války – THUKYDIDES – 431-404), účast na shromáždění byla bez ohledu na majetek, občanem – muž 18 (20) let, rodilý Athéňan – nemusel být z rodiny ani mít majetek, v Athénách 60-100 tisíc obyvatel – kritérium splňovalo pouze 10 000 obyvatel = vláda menšiny nad většinou, demokracie se vylepšuje, neplatí volba nejlepších, ale volba sněmu = Platónovi to vadí, zdá se mu nevýhodný, znamená ekonom. stagnaci a úpadek Athén – časté střídání lidí ve funkci – úřednické (ve státní správě) stabilní byl stratég ve válce, každý kdo odcházel z funkce musel přiznat majetek – zisky a výdaje,
Úvahy o tomto systému např. – Thalés, Démokritos, Aristoteles – úvahy o majetku lidí – aby nebyli příliš chudí ani bohatí