Typy myšlení
– divergentní – více řešení
– konvergentní – jen jedno řešení ( IQ test )
– praktické – opravář a pračka
– názorné – vytváření představ
– abstraktní – pomocí symbolů
– automatické – třeba oblékání ( děti se na to musí hodně soustředit )
– algoritmické – postupuji podle naučeného postupu, návodu
– tvůrčí ( originální ) – vědci, umělci
Učení
– širší vymezení = každé obohacení individuální zkušenosti jedince v průběhu jeho vývoje
– užší vymezení = záměrné, cílevědomé osvojování vědomostí, dovedností, návyků, postojů
– přizpůsobování se organismu okolnímu prostředí a změnám tohoto prostředí. Veškeré získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Jeho základem je vytváření podm. reflexů
– lidské učení – soubor procesů, kdy si jedinec osvojuje zkušenosti, poznatky, zvyky, normy, způsob života a práce a jazyk společnost, do které se narodil. Člověk si osvojuje dosud poznané zákonitosti přírodního i společenského prostředí a poznává, jak se s nimi aktivně vyrovnávat.