Sociální percepce = kognice
procesy v kognici
• selekce : z množství podnětů z působící osoby si člověk selektuje určité vlastnosti, některé potlačuje, jiné vyzdvihuje
• inference : odraz lidské potřeby chápat a poznávat věci, přes to zjevné poznávat ukryté, do vnímání druhé osoby se vnáší něco, co je mimo daná smyslová data
• kategorizace : zařazování osob podle určitých znaků do skupin
– chyby v kognici
• 1) haló efekt : pod dojmem jednoho silného znaku,dojmu hodnotíme celou osobu a její rysy
• 2) atribuční chyba : u ostatních přikládáme jejich neúspěch jim za vinu, úspěchy jako náhodu, u nás je tomu naopak
• 3) primacy efekt : první dojem je později nahrazován, korigován dalšími zkušenostmi
• 4) implicitní teorie osobnosti : rozvíjení zjištěné vlastnosti od ostatních
• 5) efekt mírnosti a shovívavosti : u sympatického člověka přeceňujeme kladné rysy a podceňujeme záporné, u nesympatických naopak
– pygmalionský efekt
• člověk pod tlakem přijme sociální roli, do které je vtlačován
– teorie labelingu
• pokud s někým jednám nějak, on se tak začne chovat