Vztah duchovního a tělesného principu
Vztah duchovního a tělesného principu
Kde nalézá vztah mezi duchovním a tělesným principem? Vztah uvádí až na nižší úrovni. Na nejvyšší úrovni (substanční úrovni) ho nelze chápat neboť Bůh je vše (rozprostraněnost, myšlení,…). Tedy vtah uvádí až na nižší úrovni v ontologii a to u atributů (neoddělitelné vlastnosti). Substance nemůže existovat bez atributů. Kdybychom odstranili atributy, substance by zanikla. Rozprostraněnost a myšlení jsou atributy Boha (přírody, substance). Bůh má ale nekonečné množství atributů, které nemůže oddělit. Tedy vztah není třeba určovat, neboť rozprostraněnost a myšlení jsou totéž.
Člověk je bytostí omezenou dvěma atributy – nemůže poznat více, než dva atributy – rozprostraněnost a myšlení. Kdyby mohl poznat více, byl by sám Bohem.
Modus – každý individuální předmět je modem, tzn. to jak se nám jeví substance skrze atribut. Např. tento stůl je modem, jak se nám Bůh (příroda) jeví skrze atribut rozprostraněnosti. Člověk je individuálním modem, jak se nám Bůh jeví skrze atribut rozprostraněnosti a myšlení. Bůh se zjevuje pouze a jen skrze mody. Bůh existuje před věcmi. Mody jsou dočasné, proměnlivé,… Člověk je modem. Spinoza nezdůrazňuje oddělení subjektu od objektu.
Teorie poznání
Člověk poznává 3 způsoby:
1. z doslechu a zkušenosti (empirická) – málo hodnotné poznání, lidské smysly jsou nedokonalé;
2. racionální poznání – poznání předmětů vnějšího světa skrze ideje předmětů vnějšího světa, opíráme se o dedukci a rozumový úsudek;
4. intuitivní poznání (patří k ontologii!) je splynutí subjektu a objektu – děje se to v rozumu, nejvyšší nazírání rozumem, racionální láska člověka k Bohu, přírodě.
„Naše spása, štěstí neboli svoboda záleží v naší stálé a věčné lásce k Bohu neboli v lásce Boha k lidem.„(I.T.278)