Komenský, osvícenství, Masaryk
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – Nivnice u Uherského Brodu – 1670 Naarden) – PANSOFIE ANEB VŠEVĚDA ANEB VŠENÁPRAVA VĚCÍ LIDSKÝCH – chtěl změnit svět tím, že změní člověka, až poté tedy píše své didaktická díla, vzdělání a výchova má pomoci stát se člověku člověkem, studium na VŠ má pomoci člověku dozrát v dobrého člověka, profesní účel a zaměření studia jak to je dnes nebyl hlavním motivem studia, ale to, stát se dobrým člověkem!!!
18. OSVÍCENSTVÍ
to české je spjato s tím německým
Herder – pasáže o Slovanství
Leasing – na něm. univerzitách vzbuzují zmatek
J. Dobrovský – navazuje na Herderovo Slovanství
J. Jungmann – role jazyka, navazuje na Voltaira
Fr. Palacký – otázka smyslu českých dějin v evropském kontextu – Dějiny národa českého v Čechách a na Moravě (5 dílů) – u nás dochází k setkání německé a české kultury – české dějiny jsou postaveny na střetu dvou kultur – civilizací (Již Svatý Václav r. 92.. byl podřízen Jindřichu Ptáčníkovi a platil mu 120 volů a 500 hřiven stříbra ročně …)
Němectví – poslušnost, systém, protestantismus, orientace na moc – ovládat druhé,
Slovanství – Rousseau – smlouva, cit, solidarita, inklinace ke svobodě, katolicismus
Dle Palackého jsme lepší národ – rozvířil nenávist k Německu,
Podle něj spočívá náš přínos evropským dějinám HUSITSTVÍM… a máme se CHRÁNIT NĚMECKÉMU VLIVU…
TOMÁŠ GARRIQUE MASARYK (7.3.1850 – 14.9.1937)
– zamýšlí se nad vztahem Čechů a Němců, má stejný názor jako Palacký = nejkrásnější období je podle něho HUSITSTVÍ, možnost demokratizace u českého národa – demokracie má být jako ŽIVOTNÍ STYL, neustálá diskuse – výhledově vše se stabilizuje za 50 let…
– snaha o humanizaci, zvyšování vzdělanosti – polidšťování člověka
– cíl dějin je cesta k lidskosti, vzdělanosti,