Arthur Schopenhauer
Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)
– základ vůle – vyústění skoro ateistické
– inspirace východními směry náboženství, vliv Goetheho (výrazný vliv i na Nietzscheho)
• Svět jako vůle a představa – klíčový text, souhrnný výklad
• Vůle v přírodě
• Základní problémy etiky
• O ženách
• Eristická dialektika čili umění dostat v každé rozpravě za pravdu
– bývá označován za pesimistu (někým mezi skeptikem a pesimistou)
– „svět je rozpálená pec a my celý život neděláme nic jiného než, že hledáme chladivý koutek“
– kritik kultury, odmítá pokrok („nepodstatné záležitosti“); náš život je stejně naplněn zcela utrpením a chvilkovou úlevu nám poskytuje umění, říká, že cennější je netrpět než trpět (nirvána/sebevražda je řešením)
Zdroje: platónská filozofie, védy – jsou východiskem i pro budhismus; považoval je za nejvznešenější produkt lidského ducha. Schopenhauer přispěl k tomu, že se začalo více zajímat o východní náboženství, více se přeneslo do našeho prostředí.
– Kant – kantova koncepce jevů – Schopenhauer interpretuje: my se setkáváme s empirickým světem věcí umístěných v čase a prostoru, pro nás svět jevů; podle S. – jestliže jsme odkázáni na smyslové zkušenosti, tak všechno to jsou jen představy (času…), celý svět tak, jak se nám jeví je představou, ryze subjektivní; naše vědomí dělá syntézy
Věci se nalézají v různé formě ve vztahu příčiny a účinku (kauzalita pro S. univerzální zákon), interpretace bytí se dá převést na kauzální vztah. Poznávání je odhalování příčin, v lidském poznání je příčinou chtění (nemusí být vždy uvědomělé). Existují věci o sobě, S. je přesvědčen, že jsou poznatelné pro výjimečné jedince.
Prapočátek všeho bytí – „temný materiál“ – něco, co ještě není rozčleněno, rozlišeno, něco, co pouze je
– vůle = chtění = to, co rozhýbe nehybno – projevuje se v lidském chování, které je promyšlené
– my nejsme ve svém jednání autonomní (my si to jen myslíme); vůle je něčím, co je nerozumné, závislé na rozumu.
– svět nemá racionální základ, svět je absurdní, nesmyslný, tragický
– vůle o sobě neví, seberealizuje se, jsme jejím projevem
– máme pocity, že nám něco chybí např. automaticky dýcháme, když zadržíme dech – nedostatek (utrpení)
– všichni trpíme, protože něco chceme, ale ani nevíme, že to chceme
Vůle – slepé puzení, nevědomé co chce a kam je puzeno, nerozumné, iracionální, ale počátek všeho (dříve spojeno s rozumem); trýzeň z nedostatku, neuvědomovaná touha
-sám svět nemá racionální základ
– vůle se postupně objektivizuje, proměňuje
– vznikají ideje – praformy věcí (nečasové, neprostorové, mimo kauzalitu)
– jednotliviny – prostorově, časově, kauzálně rozlišeny