Životní cyklus
Životní cyklus
– vyjadřuje obecné rozvržení pravidelně se opakujících jednotlivých etap v životě lidí; je vázán na časovou změnu organizace sociálních rolí v závislosti na věku
– životní cyklus zůstává uzavřen do hranic rolového chován, a proto tvoří pouze osnovu pro poznání reálného chování jednotlivců a skupin; odchylky životních drah od životního cyklu jsou závisle na individuálních dispozicích (nemoc), sociálním postavení a historické situaci (válka)
– důležitou alternativou životního cyklu je cyklus rodinný
– fázování životního i rodinného cyklu je spojen se sociálními přechody, které jsou doprovázeny specifickými sociálními rituály
– jednotlivé etapy životního cyklu jsou pevně spojeny – dohromady jde o časový celek: dvě fáze na sebe navazující ze sebe vycházejí, ovlivňují následující fáze, …
Fáze životního cyklu
Dětství
– první etapa životního cyklu, věk 0 – 15 let
– periodizace na:
o (0 – 2) rané dětství: (narození až jesle, mateřská škola) odlišování sebe od okolí, počátky komunikace, první citové vazby
o (2 – 5) předškolní věk: (mateřská škola, škola) počátky verbální komunikace, identifikace sociálních vztahů v rodině, hygienické a sociální návyky, adaptace na kolektiv vrstevníků
o (5 – 12) školní věk: (škola, puberta) formování vrstevnických vztahů a pravidel skupinového chování, vzdělávání, tvorba zájmů a osobních postojů, vznik vztahu k odpovědnosti, škola = mikrosvět celého světa (soutěživost, křivda, …)
o (12 – 15) puberta: (škola, změna těla) formování vztahů mezi pohlavími, počátek emancipace od rodiny, vyhrocení zájmů, vznik problémů sociální identity
– v dětství probíhá největší část socializace: učení, poznávání rolí muže a ženy, základ pro budoucí vztahy, pracovní návyky, …