Mládí, Stáří, Dospělost
Mládí
– druhá etapa životního cyklu, věk 15 – 21 let
– období dospívání (puberta – dospělost, první zaměstnání a vážné vztahy)
– hlavní roli v procesu socializace přebírá vrstevnická skupina jedince
– učíme se určovat si své povinnosti sami
– vývoj ve 2 hlavních linií: vztahů (lásky) a vzdělání (výběr školy, povolání, …)
– nabývání zákonných práv a povinností, selekce a koordinace zájmů
Dospělost
– třetí etapa vývojového cyklu, 21 – důchodový věk
– periodizace na:
o raná dospělost (21 – 25): osvojování si rolí dospělého; počátek ekonomické a sociální samostatnosti; formování životních plánů
o střední dospělost (26 – 40): materiální konsolidace, společenská angažovanost; profesní růst; stabilizace sítě sociálních kontaktů (přátelé, známí, partner), …
o pozdní dospělost (41 – 55): tzv. krize středního věku s následující sociální konsolidací – formování nové životní perspektivy; představy zbytku života; profesní stabilizace; odchod dětí z domova – „osiření“ – formování nové příbuzenské sítě (manželé dětí a jejich rodiny)
o důchodový věk (55 – 65): vrchol sociálního postavení a autority; změny zájmů; proměny fyzických funkcí; stabilizace životního stereotypu; ztráta zaměstnání
Stáří
– čtvrtá etapa vývojového cyklu, důchodový věk – smrt
– periodizace na:
o stáří (65 – 74): profesní prázdnota; počátek nové závislosti – na pomoci okolí; častá ztráta životního partnera
o stařecký věk (75 – 89): oslabená pohyblivost; růst nesoběstatečnosti
o dlouhověkost (90 a více): pokračování stáří, stejný průběh