Subjektivní idealismus
v SCHELING
– objektivní idealismus
– představa k nám přichází odjinud, kvůli někomu jinému
( = někdo nám něco popíše pouze podle své představy a my převezmeme tu jeho představu a pod ní si pojem představujeme )
– příroda + duchovno = duch …. tj. obecný základ … filozofie identity
– duch je součástí něčeho vyššího
– příroda je zároveň duchovní i materiální složkou – z ní pak všechno vychází
– člověk je sice myslící bytost, ale tak nějak neúmyslně ( je to pro něj přirozená záležitost )
– Schelling nedělí, má jeden celek
v HEGEL
– absolutní idealismus
– shrnutí Kanta, Schellinga a Fichta
– teze = tvrzení
– antiteze = něco protikladného
– synteze = kombinace teze a antiteze, ale převažuje teze
– protikladné působení s sebou nese vývoj, něco se děje = dialektika….Hegelova triáda protikladů
– trojstupňová stavba člověka = fenomenologie ducha, trojstupňová stavba filozofie
1.stupeň – LOGIKA
– základ všeho
– pojem, soud úsudek
2.stupeň – FILOZOFIE PŘÍRODY = jinobytí
– filozofie o něčem mimo nás
– vnímáme to na základě vztahů
– nemá svou duši, díky čemu by poznávalo…vše funguje na principu vztahů
– veškeré informace jsou na základě porovnávání ( s jinou barvou, hmotou..)
3. stupeň – FILOZOFIE DUCHA
– subjektivní idea (myšlení) → směřuje k člověku, návrat k člověku, myslí jako individuum
– objektivní idea → obecné myšlení
– absolutní idea → čistě duchovní záležitostí, vstupuje do náboženství, umělecké inspirace, najednou se v té duši něco „pohne“
– víra by neměla být o principu nadřízenosti a podřízenosti ( Bůh x věřící), ale o principu vzájemné úcty