Zákony celistvého vnímání
Zákony celistvého vnímání
– zákon blízkosti:
o blízké předměty, vnímáme jako patřící k sobě a posuzujeme je tak (hodí se k sobě, nehodí, jak se ovlivňují, …)
– zákon podobnosti:
o prvky, které jsou si podobné vnímáme jako patřící k sobě XOXO
XOXO
– zákon uzavřenosti:
o neúplné tvary vnímáme jako tvary spojité
e) iluze a smyslové klamy
– vznikají tím, že vnímání určité části celku je ovlivněno celkem, k němuž jeho část náleží
o iluze: mylná interpretace určitého objektu, jevu; roli hrají subjektivní faktory
o smyslový klam: deformované vnímání určitých uměle vytvořených struktur a figur; hrají při něm roli spíše objektivní faktory
f) podprahové vnímání
– většinou se považuje za druh nevědomého vnímání (to je vnímání, u kterého vnímatel vnímá vnímané, ale v danou chvíli si to neuvědomí)
– vnímání na velmi nízké úrovni pozornosti
– tato technologie se využívá v reklamě a propagaci, ale obvykle je pokládána za ilegální, s tímto tématem také manipuluje množství konspiračních teorií
– příklady – barvy:
o bílá: symbol čistoty (neposkvrněnosti, panenství), najdeme ji v drtivé většině reklam na prací prášky
o červená: agresivita, vzrušení, láska, silné emoce, je hojně využívána při prezentaci výrobků určených vyšším příjmovým vrstvám, např. automobily a ne zřídka i luxusní a značkové oblečení
o černá: vážnost, majestátnost, úroveň, má v reklamním průmyslu s červenou mnoho společného a také je spojována s výrobky pro vyšší třídy
o modrá: klid, rovnováha, pohoda, modrá je v našem světě všeobecně hojně užívána, ale v reklamě je nejčastěji, když má výrobek něco společného s rodinným zázemím
o zelená: vitalita, příroda, zdraví, veškeré cereálie a vše, co je spojeno se zdravou životosprávou má ve spotu zelenou často jako pozadí (alespoň trávu v parku nebo na zahradě)