Transfer, Interference
Transfer
– transfer je přenos při učení
– situace, kdy se při učení nového aktivuje minulá zkušenost a ovlivní průběh probíhajícího učení
o pozitivní transfer: usnadňuje nové učení, staré učivo slouží jako základ
o negativní transfer: znesnadňuje nové učení, příčí se naučenému (skloubení více negativních transferů popř. neg. Transferu s vlivem okolí = interference)
Interference
– proces, při kterém se střetává několik vlivů/ činností a dochází tím k zeslabování/ rušení/ znehodnocování výsledku učení
– situace, kdy nácvik jedné dovednosti zhoršuje předpoklady k nácviku dovednosti jiné
o proaktivní interference: činnost, která předchází ruší činnost, jež následuje po ní
o retroaktivní interference: činnost, která následuje, zpětně rušit činnost, jež byla naučena předtím
d) podmínky učení, činitelé působící při učení
– vnitřní činitelé působící na učení:
o zvolená metoda učení
o vědomosti a dovednosti osvojené dříve, motivace a zájem o učivo
o charakter žáka/ toho, kdo se učí (píle, vytrvalost, snaha)
o schopnosti (inteligence, vnímavost, …)
o přítomný stav žáka = aktivace organismu a zdravotní stav
– vnější činitelé působící na učení:
o obsah učiva (zvláštnosti jednotlivých předmětů, vědních odvětví)
o metoda vyučování a kolektiv, ve kterém se učíme
o technické a organizační podmínky (co je nám k dispozici)