Ekonomie a ekonomika, nabídka
– ekonomické sektory
• 1) primární : zemědělství, lesnictví, rybolov, těžební průmysl,…
• 2) sekundární : zpracovatelský průmysl, stavebnictví, veřejné práce,…
• 3) terciární : obchod, doprava, spoje, cestovní ruch, peněžní služby, zdravotnictví, školství
– nabídka
• množství zboží, které chtějí kupující za určitou cenu koupit, souhrn zamýšlených koupí
• 1) individuální : nabídka jednoho výrobce
• 2) dílčí : nabídka určitého výrobku
• 3) agregátní : celková nabídka všech podniků na trhu
• změny nabídky
: kromě ceny, ovlivňují změny nabídky tyto faktory
-> a) náklady výroby => pokles nákladů na výrobu umožní stejnými zdroji vytvořit větší množství produktů a tak zvýšit nabízené zboží na trhu
-> b) ceny substitutů => pokles tržní ceny hovězího masa může vést k větší produkci vepřového
-> c) organizace trhu => formy státní regulace (např. dovozní přirážky)
-> d) změny výrobních podmínek => vliv počasí (neúroda, povodně,…)
: technický pokrok a pokles ceny substitutu posune křivku nabídky doprava
: vyšší ceny vstupů a neúroda posune křivku nabídky doleva