Lidský rozum
Lidský rozum
Transcendentální analytika
vychází z první vrstvy lidského rozumu (verstand). Kant se ptá, čím je popsána tato nižší vrstva rozumu, verstand. On říká, že v sobě nalézám jednak analytické a syntetické soudy apriori. Mám výrok: koule je kulatá (analytický soud apriori). V subjektu koule mám predikát, že koule je kulatá. Já v sobě nalézám velké množství tzv. syntetických soudů apriori. Např. paří sem: typickým syntetickým soudem apriori je součet úhlů v trojúhelníků = 180O, všechny přírodní zákony mechanistické fyziky. Člověk je v první vrstvě popsán analytickými a syntetickými soudy apriori. Mezi syntetickými soudy apriori nalézá příčinu – účinek. Jestliže mám apriori příčinu – účinek, tak když ke mě přiletí materiál smyslově uspořádaný (prostor a čas) a převedu ho do rozumu, racionality, tak svět který poznávám nejenom jdoucí od minulosti do budoucnosti, ale i jako kauzálně propojený (všechno souvisí se vším). Všechen materiál, který poznávám dávám do kauzálních vazeb, odívám příčinou a účinkem. Všechny zákony mechanické fyziky jsou kauzální!
Galileo Galilei: Když si vezmu nakloněnou rovinu a nechám po ní válet koule, tak pohyb závisí na velikosti koule a nahnutí roviny. Měl GG tento zákon v sobě předtím, než se narodil? Ano. Měl jej v sobě před svým narozením. Kdyby to neměl, nezkoumal by, jak rychlost koule bude záviset na úhlu rovin, na velikosti a váze koule. Kdyby nevěděl, jak to bude na sobě záviset dopředu, proč by to dělal? Tedy GG byl již apriori popsán v rozumu tímto zákonem, syntetickým soudem apriori. Toto je první vrstva lidského rozumu, která je apriori popsána těmito pojmy neboli kategoriemi, které vyvozuje z toho, že existují nějaké syntetické soudy apriori, které má člověk vrozené. Veškeré přírodní zákony, které zpochybnil Hume opět ospravedlnil, protože řekl, že jsou vrozené.