Tři zásady vychovatele podle Aristotela, Stoicismus
– tři zásady vychovatele:
1. rozvíjet tvořivé myšlení, samostatné – samotné vědění nestačí, musíme mít motiv. Podle Aristotela soucit.
2. rozvíjení citů (abychom konali dobro z radosti)
3. abychom dobré prožívali jako radostné, to se člověk učí, s tím se nerodí.
– vůle je schopnost překonávat překážky (i když víme jak jednat a jednat tak chceme, ale můžeme se bát → mít vůli je důležité)
– chceme-li konat dobro, musíme k tomu mít i patřičné prostředky. S tím souvisí i pojem spravedlnosti a dobra. Kategorie odpovědnosti v čem spočívá odpovědnost (odpovědnost neznamená totéž co vina)
– tyran se zeptá: buď mě budeš poslouchat, nebo běž pryč. Vy zůstanete. Kdo je odpovědný za to, že vás týrá. Vy, protože jste měli možnost volby (podle Aristotela).
– svět nelze posuzovat černobíle.
7. Stoicismus – etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského.
Stoicismus
Stoa = sloup, sloupořadí; ten stojí pevně, pořád stejně
Epikurejci a stoikové byli velcí nepřátelé. Stoikové vyráběli falešné dokumenty, dopisy, které potom přičítali Epikurovi za tím účelem, aby epikurejce obvinili z obžerství, sexuální návaznosti apod.
Každý z nás je trochu epikurejec, trochu stoik. Stoická filosofie – synonymum pro neotřesitelnost, neochvějnost. Děje se něco, kde lidé propadají panice nebo nadšení, ale stoický mudrc zůstává stále ledově chladný a klidný.
Stoicismus a epikureismus jsou systematizované, od sebe oddělené jednotlivé stránky našeho postoje k životu. Epikuros vychází ze světa subjektivních tužeb, přání a nebere ohled na objektivní možnosti uskutečnění. Epikureismus je svět subjektivních tužeb, nikoli objektivních možností jejich uskutečnění.
Stoikové nabízejí pesimistický obraz, jak se postavit proti světu. Člověk, který se snaží vzepřít se nezvratnému chodu dějin – je na tom asi jako pes, který je uvázán za vozem a ten vůz jede po cestě (vůz = světový řád). Pes má dvě možnosti:
pokusí se vzepřít, ale pak je stržen na zem a zraněn. Výsledek je ten, že si vytvoří utrpení, ale chod vozu nemůže ovlivnit. Moudrý pes běží stejně rychle jako ten vůz. Hlupák je vlečen.