Karel Marx
2. – 3. Karel Marx – překonání odcizení v kontextu historického materialismu; člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces – činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam techniky.
Karel Marx
(1818 -1883)
BBC prováděla průzkum, koho veřejnost považuje za nejlepšího myslitele tohoto tisíciletí. Na prvním místě se objevil Karel Marx.
Dvacáté století je Marxem poznamenáno celkem výrazně a v myšlení bude patřit Marxovi i 21. století. Jeho knihy se u nás vyřazují z knihoven, a zachází se s ním jako s mrtvým psem.
Obrovská povstání, revoluce, která se k Marxovi hlásila, svět radikálně proměňují. Šíří se všeobecné hlasovací právo. Revoluce, které se odehrály v jeho jménu změnily tvář světa (např. Čína), ale tam, kde se hlásají Marxovi ideje, se v praxi většinou nikdy realizace těchto idejí nedosáhne.
Marx se narodil v Německu, v části Porýní, platil zde Napoleonský občanský zákoník, který byl dokonalejší (lidská práva a svobody) než ostatní zákony platící v ostatních částech. Současně ale s tím, jak se v Německu rozvíjí kapitalistické podnikání a průmysl, narůstají sociální rozpory. Objevují se na scéně velmi razantně na periferiích měst a ostatních místech, jejich život je redukován na přežívání v podmínkách, které si dnes nedovedeme ani představit (otřesný stav v továrnách, ve kterých 12 hodin denně pracovaly děti ve věku od 5ti let, a to zejména proto, aby se uživily). Proletariát není jen ubohá trpící masa (určená pouze k tomu, aby pracovala), ale i síla bohatých (většinou feudálů). Jakto, že takové množství lidí je utlačováno takovouto menšinou? Jakto, že lidé znají celý život jen dřinu, pracující pouze proto, aby se najedli? V čem to tedy je, co k tomu vede? Je to milionová vrstva ve všech státech, která se často bouří a bojují za svá práva.
Myslitelé té doby na tuto skutečnost reagují (např. Mark Owen – jesle a mateřská školka, Saint – Simon: nechal se budit sluhou slovy pane vstávejte, čekají vás velké věci, snažil se o sociální reformaci). Reagují na tento veliký rozpor doby.
Manchesterský kapitalismus: Irové – potlačovaný národ, závislý na bramborách. MK řekl, všechno vyřeší volný trh. Lidé ztratili zdroj obživy a velké množství jich zemřelo hladem. Nechte věcem volný průběh, ať to zařídí trh! Nemoci, zápach, špatné životní podmínky. Ale přitom: podnikatel na tuto situaci mohl říct, že i zde se dají pořád vydělat velké peníze. Nemyslíme všichni stejně.
Marx se rodí do této doby. Je zde tradice osvícenské filosofie, jeho otec měl bohatou knihovnu. Marx má v 17ti přečteného celého Voltaira, byl vychován v duchu osvícenských myšlenek. Na počátku své dráhy a pod vlivem svého otce následuje stejnou kariéru a začíná studovat práva. Klade si otázku, co je to spravedlnost, která je upravena v zákonech.
Kant: morálka stojí nad zákony. Ve filosofii a teoriích se věřilo, že právo vyjadřuje dobro, panovník vládne pro dobro. Kantovy úvahy se vytratí v okamžiku, kdy se dotknu reality, která je rozmanitá.