Aurelius, Akvinský…
v průběhu staletí katolická církev BOHATNE – není patrná dominance panovníka nebo církev – NAOPAK JE CITELNÁ ZÁVISLOST JEDNO NA DRUHÉM!! – boj o INVESTITURU – spory ohledně dosazování církevních hodnostářů – rozděleno – na světskou a církevní část – kompromis 1122 KONKORDÁT WORMSKÝ
– zavedení INKVIZICE
AUGUSTINUS AURELIUS – 4./5. století,
DE CIVITATE DEI (O obci Boží) – co je dominantní? Stát nebo církev? – Stát Boží je ideál, světský – je pod vlivem Kainových chyb, plný zla a hříchů, světský stát může církvi pomoci připravit člověka na stát Boží, otroctví neodsuzuje, člověka můžeme přinutit k víře,
HISTORIAE – 2 části – a) do narození Krista – k ničemu to nesměřovalo, b) po narození Krista – smysluplnost, gradace
TOMÁŠ AKVINSKÝ
SUMA THEOLOGICKÁ – kombinace Bible, Aurelia, Aristotela, stát pozemský je přirozený, smyslem je pomáhat v dosažení Boha a blaženosti, nejvyšší štěstí je setkat se s Bohem, POLITICKÉHO DĚNÍ SE MAJÍ ZÚČASTNIT KNĚŽÍ!!! monarchie je dobrá, ale pokud jim panovník nepomáhá, mohou ho občané svrhnout, pomáhat i k poznání Boha, panovník má chránit do posledního dechu obyvatele – podpora slabých a nešťastných
PŘEDZVĚST RENESANCE
– formuje se další proud, který na výše uvedené navazuje
DANTE ALIGIERI – O JEDINÉ VLÁDĚ – 13.-14.století – o vytvoření jediné říše s jediným panovníkem za taktovky římského národa – moc monarchy by byla od Boha přímo a nepotřebuje ani církev a papeže
MARCILIUS Z PADOVY – 13./14. století
DEFENSOR PACIS (OBRÁNCE MÍRU 1324) – úvahy, jak je možné zachovat mír, který je otázkou sociálních vztahů a problémů z toho vycházejících – tomu by napomohla změna struktury společnosti – lid je jediný zákonodárce, ten si volí vládu a panovník koná vůli lidu, lid musí kontrolovat vládu i panovníka, chce aby se volili i církevní hodnostáři, knihy spáleny a v nemilosti papeže, stěhuje se na dvůr Ludvíka Bavorského, setkání s W. Occamem