Tomáš Akvinský(Sv. Tomáš)
– středověký myslitel, filozof
Jeho dílo:
1. Suma teologická
2. Suma proti pohanům
3. Dopis králi kyperskému – (jeho jediné politické dílo) vize „král/vládce vládne pro podané a pokud vládce se zpronevěřil svému poslání může se lid vzbouřit“
Dva pohledy na zákony:
Právní pozitivismus (co schválí hlavy státu je zákonem)
û
Škola přirozeného práva
Koncepce podle T. Akvinského
1.) Zákon věčný – pravidla, která dal světu bůh(nejen pro člověka, koloběh přírody, jevů
atd.), pro člověka je téměř nepoznatelný jelikož je omezen svou inteligencí a to co je
schopen poznat je:
2.) Zákon přirozený – jsme schopni poznat co je člověku neměnné (především morální
povinnosti)
3.) Zákon pozitivní – to co známe jako zákonodárství, musí být vždy v souladu s přirozeným zákonem
4.) Zákon zjevný – soubor pravidel, která člověku zjevil bůh např. prostřednictvím bible (něco co by člověk nebyl svým rozumem schopen přirozeně pochopit/odhalit)
Niccolo Machiavelli
– žil v 16. století, ve Florencii (městský stát Italie)
– pohyboval se na úrovni vrcholné politiky
– na vrcholu jeho kariéry byla svržena vláda a tím přišel o funkci (přestěhoval se na venkov a tvořil/psal)
Jeho dílo:
Vladař
– skoncoval se středověkem a stal se 1. moderním myslitelem
– řekl, že na politice je nejdůležitější moc a dobrým vládcem je ten kdo umí moc získat a dokáže si ji udržet a může použít všech prostředků (podle toho co situace může být dobrý i zlý a nesmí váhat)
– jeho pohled byl ovlivněn hlubokým poznáním soudobé politiky (Itálie byla tvořena mnoha státečky s mnoha převraty, intrikami a revolucemi) a její „prohnilosti“ a měl jasno v tom, že v politice je nejdůležitější moc = absolutně ztratil iluze
– v díle je popis jak postupovat, aby si vladař moc udržel (je zde výrazně oddělena politika a morálka)