TOMÁŠ AKVINSKÝ
– měl být kněz, chtěl k dominikánskému řádu, ale rodina s tím nesouhlasí
– bratři ho zatkli, poslali mu kurvu, aby ho přesvědčila, že k nim nemá chodit, vyhnal ji hořícím polenem
– ve 14. století prohlášen za svatého
– jeho učení se nazývá tomismus, později vzniká novotomismus je oficiální idea římskokatolické církve
– chápal, že nelze zastavit pokrok, pokusil se o kompromis
– dílo: „Suma proti pohanům“
„Suma teologická“
1. Vědou x víra
– chápal, že nejde zastavit pokrok, pokus o kompromis:
· Věda :
– je jen pro někoho ( inteligenční předpoklad a finanční prostředky), někteří jsou vyloučeni
– může se mýlit
– věda nerozumí náboženství, dogmatům ( něco, co je dané, nediskutuje se o tom, není vědecky podložené)
· Náboženství:
– je pro každého (bez ohledu na finance a inteligenci)
– víra je od boha ( nepřipouští omyl)
– víra rozumí dogmatům
– souboj vědy a víry
– věda nevysvětluje víru a víra vědě předchází
– co popíráme proti víře Þ je proti bohu Þ víra je víc než věda ( věda ale má existovat)
– víra není subjektivní ( má ji každý)
– věda má prezentovat obecné pravdy
2. Důkazy boží existence
– počítá s dominantním postavením boha
– jde mu o lepší postavení vědy Þ nesmí otřást církví
– vše musí mít zdroj, nic není bez příčiny, příčinou je bůh
– musí být 1. hybatel ( vše začne bůh)
– něco musí existovat samo od sebe
– vše, co existuje, se liší kvalitou
– stupňovitá stavba kvality, na vrchol – nejkvalitnější je bůh
– někdo musí vše řídit ( třeba i dovést do zániku)
– pět Akvinského předpokladů – na vše odpoví bůh, „Teologie je nejvyšší hodnota“, pokud někdo nevěří Þ přesvědčovat, je to jeho vlastní chyba, politovat ho
– Bůh je prvotním hybatelem
– Bůh je prvotní příčinou
– Bůh je nutnost
– dokonalost člověka – stvořen k obrazu Božímu
– dokonalost přírody – vychází z pozorování