Teorie paměti
– fyziologická – v mozku dochází k dočasným spojům a vzruchům, paměť zaručuje plastičnost NS, umožňuje vytvářet stopy (po vzruchu) v mozkových buňkách, vznikají dočasné spoje = synapse zapomínání = zmizení dočasných stop a vzruch zanikne opakování = obnovení stop
– chemická = v mozku dochází k chemickým reakcím na základě vnějších podnětů
Druhy paměti:
a) úmyslná – cílem je něco se naučit
neúmyslná
b) mechanická – spíše ženy – učení se bez souvislostí
logická – spíše muži
c) dlouhodobá
krátkodobá
– spjato s mech. a log. učením
d) názorná (vizuální) – někdo nám něco ukáže, my to zopakujeme, nemusím se ji učit, někdo něco udělá a já už
to umím – např. bruslení
e) slovně logická
f) citová (emocionální) – vztah k zážitkům
g) sluchová – pomocí sluchu
h) motorická ( v TV) – založena na opakování, důležitá pro herce, právníky
i) logická
j) smíšená
k) fotografická – mají v hlavě vyfocený obrázek a znají i nejmenší podrobnosti
– u paměti hraje roli individuální přístup, vlastnosti paměti závisí na věku – 20 – 25, od 30ti jdou paměťové schopnosti dolů
– skleróza, amnésie = dočasná ztráta paměti, demence
Procesy paměti:
a) názorná – sami zažijeme nebo nám to někdo předvede a my opakujeme- sportovci
b) mechanická – herci, učitelé, doktor práv