POZORNOST (UČENÍ)
a) bezděčná
– bez záměru ( např. při hře,..)
– přitahována silným neobvyklým vjemem ( např. silné zvuky)
– je intenzivnější než záměrná
b) záměrná
– uvědomujeme si ji
– člověk si kontroluje pozornost na něco
– je náročná, nedá se dlouhodobě udržet
– dá se ovládat
– je u každého jiná někdo je schopen sledovat více naráz
– liší se u jednotlivých lidí:
– délkou
– kapacitou
– intenzitou
– rychlostí přenášení nervové soustavy
– díky učení si osvojujeme předpoklady k činnostem:
– vědomosti – osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (pojmy, pravidla, zákony, vzorce,..)
– dovednosti – učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti
– senzorické – například rozlišení délky a barvy tónu
– intelektové – např. dovednost v užívání mluvnických pravidel
– senzomotorické – koordinace a vnímání pohybu
– sociální – např. umění jednat s lidmi
– návyky – učením získané sklony, které člověka pobízejí v určité situaci k určité zautomatizované činnosti
– např. rozhlédnout se na přechodu
– roztržitost = rychlé přenášení pozornosti