PODMÍNKY EFEKTIVNÍHO UČENÍ (VŮLE, EMOCE, CITY)
v Učení
= záměrné získávání informací (vědomostí, návyků)
Druhy učení:
1) intelektuální – osvojení vědomosti teoretického rázu, bez praktického doprovodu, užití paměti, př. Naučit se vzorec
2) praktické – využívání poznatků v praxi, př. Udělám ke vzorci pokus
3) senzomotorické – pohybové, př. Hra na hudební nástroj
4) sociální – učení, jak žít mezi lidmi, jak žít ve společnosti
Fáze učení:
1) Motivační – co mě motivuje, abych se danou věc naučila (peníze, dobré známky….)
2) Poznávací – proniknutí do problému co a z čeho mám čerpat (knihy, internet, sešity…)
3) Výkonná – samotné učení, pochopení + vyřešení problému, naučení se
4) Kontrolní – zkoušení….
Kvalita závisí na :
– motivaci
– stavu
– okolních vjemech
– relaxaci
Faktory ovlivňující průběh učení :
· tělesný a duševní stav
· mikroklima
· klid/hluk,osvětlení, vlhkost, teplota
· denní doba – nejvhodnější od 9 – 11hod., pak až 15 – 17hod.
· vztah k učené látce, vyučujícímu
· délka učení
· opakování – po menších částech, častěji