Periodizace lidského vývoje
1. Prenatální období: – od oplození vajíčka, vývoj plodu až po narození
2. Novorozenecké období: – trvá 1 měsíc, dítě je odkázáno na matku a vyžaduje ji
3. Kojenecké období: – 2 měsíce až rok, dochází k senzo-motorickému rozvoji ( rozvoj smyslů a pohybu ) a emociálnímu rozvoji ( pocit bezpečí.. ); nutný pravidelný režim, nutnost se dítěti věnovat, začíná žvatlat, budují se první sociální vztahy
4. Batolecí období:- 1-3 ( 2-2,5 ) roky; prudký rozvoj v oblasti motorické ( chodí ), rozvoj řeči; motorika-jemná a hrubá; dětská hantýrka; důležitá je rodina – pro dítě, dítě je schopno jednoduché sebeobsluhy, začínají vrstevnické vztahy
5. Období předškolního věku: – do 6ti let, zájem, rozvoj myšlení, chodí do školky, důležité jsou vztahy mezi vrstevníky, poprvé překračují rámec své rodiny, hry, kreslení, formuje se svědomí
6. Mladší školní věk: – 6 -12 let, rozvoj myšlení, komunikace, uvědomění samo sebe; první známky pohlavního dospívání, sebehodnocení
7. Pubescence: – 12-15 let, prudký vývoj, změny – biologické i psychické, sociální
8. Adolescence: – 15-22 let, vyspělá psychika, stále méně závislý na rodičích, rozvoj sexuality, volba povolání a profesní příprava
9. Časná dospělost: – 20/22-45, nastupuje do zaměstnání, zakládání rodiny
10. Pozdní dospělost: – 40/45-60, změna rodinných vztahů – vnoučata, syndrom opuštěného hnízda, vrchol profesního života
11. Stáří: – 60 – smrt, zhoršení smyslů, motoriky, mění se sociální zařazení člověka, změna osobnostních rysů