Sextos Empirikos, Pozdně antická filosofie, Filón Alexandrijský, Novoplatonismus
Sextos Empirikos
SEXTOS EMPIRIKOS odhaluje vnitřní nedostatky a rozpory pyrhonské a akademické skepse. Koncept pyrhonského posuzování světa není správný, vede k ponížení se v respektování názoru davu (unášení se davem).
Zkusme udělat nový pohled na svět: Malé pravdy: Který je dneska den? Řekněme zrovna, že je pondělí. Odpovědět pozitivně! Vyhýbat se velkým pravdám. Nemá být podrobován život teď a tady.
Pozdně antická filosofie
Politická, duchovní, ekonomická a morální krize posledního století antického Říma. Vytváří se napětí mezi bídou a bohatstvím. Odklon od antického racionalismu, vzestup iracionálních nálad. Příklon k náboženství (kulty Egyptské, Syrský baal, kult velké matky – asijský vliv, kult Mitrův – Persie).
V antickém myšlení se objevuje zápas boha světla a boha tmy (boj dobra a zla). Působení perského proroka Mání (manicheismus). Manicheismus – dvojakost; něco provedu, za to nemohu já, ale zlo ve mě.
Gnosticismus – soubor spekulací o původu světa, o hříchu, o vykoupení. Abych byl spasen, o tom rozhodnu ve stavu gnósé – vyšší kosmické poznání, nad vírou nad rozumem.
Základní otázka této doby: Jak žít, abych byl spasen. Filosofie je nástrojem pro sjednocení s Bohem (dotek, splynutí = synkreze).
Filón Alexandrijský
První mystik, vykládá alegoricky starý zákon. Říká, že judaismus a antické myšlení je o tomtéž. Nejvyšším pojmem je Bůh. Filosofie spočívá v poznání Boha. Bůh je chápán:
a) jako jediné absolutní bytí
b) bůh je transcendentní (překračuje svět)
c) nelze ho poznat
d) je mimo svět, nemůže na něj bezprostředně působit
e) středním pojmem mezi světem a Bohem je logos (Bůh působí na svět skrze logos)
Novoplatonismus
Založil jej Ammónios Sakkás (175 – 242). Novoplatonismus byl poslední výkřik antické kultury pohlcované křesťanstvím. Myšlení bez filosofické apologetiky (obhajoby). Novoplatonismus vychází z Platóna.