ELEJSKÁ ŠKOLA ( 5. stol. př.n.l.)
– snaha vysvětlit pohyb, nepřipouštěli ho, pohyb = smyslové klamání
– důraz kladen na logiku
– zdůrazňovali rozumové poznání
– základní slabinou jejich učení byla přílišná komplikovanost
Xenofanes z Kolofonu
– básník a filozof – zakladatel elejského učení
– neexistuje pohyb
– kritizoval společnost za to, že uznává velké množství bohů, že jim dávají lidskou podobu ð představy člověka
– bůh je pouze jeden, je všude a vším (tvoří přírodu a je s ní spjatý – je všudypřítomný) ð PANTHEISMUS
– země je kulatá, hvězdy večer vzniknou, rozhoří se a ráno zanikají
– pohyb neexistuje, vše vzniká, aby to potom mohlo zase zaniknout = teorie věčného kruhu- neustálý koloběh
– konflikt rozumu a smyslů – upřednostněn rozum, smysly klamou
Parmenidés
– žák Xenofana, narozen v Eleji
– přebírá od něj myšlenku, že Země je koule, ale říká, že v kouli není možný pohyb, protože ten je možný pouze tam, kde je prázdno a země není prázdná
– JSOUCNO – je všude a NEJSOUCNO – není (to co neexistuje, nemůže být v myšlenkách), celý svět je vyplněn jsoucnem, pokud se chceme pohnout, musí se pohnout celý svět, protože všude něco je – pohne se jedno jsoucno, musí se pohnou vše ostatní
– neexistuje pohyb, vše je smyslový klam – nic neplyne – vše je statické – nikdo nestárne
Zénon z Eleje
– žák Parmenida – důkazy Parmenidovy teorie = aporie ´důkazy o neexistenci pohybu
– popírá prostor a pohyb
ð zavádí tzv. APORIJE = důkazy, které vyvracejí pohyb a prostor
– letící šíp netrefí terč – nejprve urazí polovinu vzdálenosti, pak polovinu této vzdálenosti a tak dále, proto se neustále přibližuje – logicky nesprávné – stojí tam a nepohybuje se
– Achileus a želva – A. nemůže nikdy dohnat želvu, která má náskok, protože než uběhne vzdálenost náskoku želvy, ona už se zase o kus posune
– hromada písku – spadne na nás, jdeme zemi, něco uslyšíme; pokud hážeme zrnko po zrnku, necítíme a neslyšíme nic
Herakleitos z Efesu (540 – 480př.n.l.)
– „tupitel davu, nepřítel demokracie“; patří k naivním materialistům
– nepřebíral žádné učení od ostatních, hledal svou vlastní cestu (kritika Xenofana)
– „Vše se mění, nic netrvá věčně“ ð panta rhei, „Dvakrát nevstoupíš do téže řeky“ – TEORIE VĚČNÉHO POHYBU
– podstatou – základem světa je OHEŇ (=praenergie)(aby byl pohyb musí být energie, tu vezmeme z ohně), který se neustále rozhořívá a pohasíná) nebo BOJ PROTIKLADŮ- čerpali z něho komunisti – třídní boj- nebude-li, pak bude klid = smrt, „Boj je otcem všeho a králem všeho“
– odlišné od všech ostatních – nastane-li harmonie, přijde zánik
Empedokles (490 – 430př.n.l.)
– nar. na Sicílii, učitel, řečník, lékař, státník, filozof
– výjimečný, vzdělaný
– domníval se že je Bůh – skočil do kráteru Etny, aby dokázal že je Bůh – sopka pak vyvrhla botu – bohové ho neberou
– teorie eklekticismu = teorie výběru, pokusil se z předchozích teorií sestavit jednu:1. pluralismus- podstatou světa – 4 nezničitelné látky 2.koloběh životů, světů – vzniká a zaniká energie
3.boj protikladů – láska x nenávist
– teorie vzniku živých bytostí – bloudí orgány – spojují se – co je správné, zůstane